100 Unelmaa Blogi

Lopputunnelmissa värioppia ja lentäviä lampaita

Ja näin olemme tulleet 100 Unelmaa –projektissa pisteeseen, jossa läksimme viimeistä kertaa työpajailemaan. Menyyllä Niina Mantsisen seinämaalauspaja ja kohteena Kitee ja Arppen koulu. Kiteellä meidät vastaan otti kuvataiteen opettaja Minna Vatanen sekä 15 seiskaluokkalaista, joista valmistavan opetuksen luokalla vaikuttavia irakilaistaustaisia nuoria taiteilijoita oli viisi. Muut kymmenen olivat valinnaiskuviksen ryhmäläisiä pohjoishärmäläistaustaisia kiteeläisiä. Yhteistyössä, kuten edellisissäkin Kiteen … Jatka lukemista Lopputunnelmissa värioppia ja lentäviä lampaita

Mainokset

Aulan seinälle uusi ilme

Projekti lähenee loppuaan, mutta vielä tehdään vähän seinämaalauksia. Tekstiili-, graffiti-, kuvataiteilija Niina Mantsisen seinämaalauspajan merkeissä suuntasimme samaan paikkaan kuin edelliskerralla, eli Kontiolahden koululle, jossa C-aulalle uuden ilmeen pääsi luomaan seitsemäs- ja kahdeksasluokkalaisista koostunut monikulttuurinen porukka. Kototaustat tällä kaksitoistahenkisellä ryhmällä olivat Somaliassa, Iranissa, Afganistanissa ja Suomessa ja yhteistyössä Paiholan vastaanottokeskus ja Lukkarila tukikodit. Seinämaalauksen teemaksi valittiin … Jatka lukemista Aulan seinälle uusi ilme

Sarjakuvia ysiluokkalaisten kanssa

”Habari ya asubuhi?” kysyi koordinaattori Laasonen kuvataiteilija Ngakamalta aurinkoisena tiistaiaamuna, kun auton nokka lähti osoittamaan Kontiolahden suuntaan ja vastaus kuului, että ”Salama”. Paljon löytyy mielenkiintoista keskusteltavaa näiltä (herras?)miehiltä, joita yhdistää Tansania. Allekirjoittanut, eli koordinaattori Laasonen, innoissaan palauttelee swahilinkieltä mieleensä ja kukapa olisikaan parempaa joensuulaista juttuseuraa höpötellä swahiliksi kuin taiteilija Ngakama, joka on kotoisin tuosta ihanasta … Jatka lukemista Sarjakuvia ysiluokkalaisten kanssa

Elämänpuun hedelmiä Kontiolahdella 19.5.

Tänään 100 Unelmaa suuntasi kulkunsa Kontiolahdelle Ahokkalan koululle, jolla on pitkät perinteet monikulttuurisuudessa. Paiholan vastaanottokeskus koulun vieressä on toiminut turvapaikanhakijaperheiden kotina 1990-luvulta lähtien ja alakouluikäiset ovat opinpolkunsa Ahokkalassa aloittaneet. Vuorossa oli kuvanveistoa kuvataiteilija Jutta Räsämäen johdolla, tähtäimessä koulun tiloihin ripustettava yhteisöteos, johon näkyville tulee jokaisen osallistujan oma kädenjälki. Mukaan saimme 100 Unelmaa –projektin isän Esko-Pekka … Jatka lukemista Elämänpuun hedelmiä Kontiolahdella 19.5.

Sarjakuvia tansanialaisjohtoisesti

Seuraavana vuorossa oli sarjakuvien luomista Joensuussa Rantakylän koulun valoB-luokan kanssa taiteilija Sunday Ngakaman johdolla. Sunday on tansanialainen kuvataiteilija ja sarjakuvantekijä, joka on asunut Suomessa kuusi vuotta ja vetänyt monia sarjakuvakoulutuksia molemmissa kotimaissaan monikulttuuristaustaisille lapsille ja aikuisille. Tämänkertaiset osallistujat olivat 10-13-vuotiaat Darja, Daniil, Seva, Helmi, Lubna, Sara, Aida ja Nailja Venäjältä, Syyriasta, Italiasta ja Kosovosta. Esittäytymisten … Jatka lukemista Sarjakuvia tansanialaisjohtoisesti

Uuden suomalaisuuden juhla 12.5.2017

JoMoni ry on perustamisvuodestaan 2009 lähtien järjestänyt suomalaisuuden päivänä 12.5. monikulttuurista Suomea ja Pohjois-Karjalaa juhlistavaa Uuden suomalaisuuden juhlaa. Tänä vuonna juhla järjestettiin kasvitieteellisellä puutarhalla Botanialla. Juhlassa oli monenlaista hyvänmielen ohjelmaa: kerrottiin tarinoita Pohjois-Karjalasta ulkomaalaisen näkökulmasta, pelattiin pakolaisroolipeliä, kuunneltiin puheita ja virallisia tervehdyksiä, syötiin irakilaista ruokaa sekä karjalanpiirakoita, kohotettiin maljat, nähtiin tanssi- ja musiikkiesityksiä, etsittiin ulkokuoreltaan … Jatka lukemista Uuden suomalaisuuden juhla 12.5.2017

Pensselit ensimmäistä kertaa käsissä, osa 1

Seuraavaksi 100 unelmaa suuntasi kuvataiteilija Jutta Räsämäen kanssa Lukkarilan asumisyksikköön, jossa pensseleihin tarttuivat Afganistanista vuosi-puolitoista sitten yksin Suomeen saapuneet 15-17-vuotiaat pojat Reza, Alisina, Ahmadullah, Mostafa, Khalil, Mahdi, Sadeqh, Muhamed ja Mohnsen. Kuvitusprojektiksi otettiin yhteisen oleskelutilan seinä, johon pojat maalasivat omat siluettinsa lempipuuhissaan ja värittivät ne elävin värein. Maalausprojektin menetelmät – kuten myös maalaaminen itsessään – … Jatka lukemista Pensselit ensimmäistä kertaa käsissä, osa 1

Näkymätöntä narua hyppäämässä Lieksassa 8.5.

Inkeri Tiitisen kolmas ja 100 unelmaa -hankkeessa viimeinen draamaliikuntapaja toteutettiin Lieksassa Rantalan koululla yhteistyössä Somaliperheyhdistyksen Metka-talon kanssa. Lapsia oli kaikkiaan kaksikymmentä kakkosluokilta. Puolen kototaustat olivat Suomesta ja toisen puolen Somaliasta ja Irakista. Hameet, verkkarit, farkut ja hunnut heiluivat samaan tahtiin, kun Tiitisen johdolla jälleen oltiin aarteita etsimässä. Lieksan lapsetkin osasivat todella hienosti hypätä näkymätöntä hyppynarua … Jatka lukemista Näkymätöntä narua hyppäämässä Lieksassa 8.5.

Scenes from Provincial Life* – Growing up in North Karelia – written by Mitro Hyvärinen

I’ve always felt as though living my life in Joensuu made me tough, resilient to the influences of the outside world, of course much to my own detriment: the children of North Karelia are by definition remote, weird, a bad fit for any other environment than sad and dismal Eastern Finland. It is by this … Jatka lukemista Scenes from Provincial Life* – Growing up in North Karelia – written by Mitro Hyvärinen

Draamallista liikuntaa Kiteellä ja Kontiolahdella 3. ja 4.5.

Seuraavaksi 100 unelmaa suuntasi Inkeri Tiitisen draamaliikuntapajojen kanssa Kiteelle Puhoksen koulun 1.-2.- luokkalaisten seuraksi sekä Kontiolahdelle Paiholan päiväkotiin, jonne kaveriksi tulivat viereisessä vastaanottokeskuksessa asustavat alle kouluikäiset pirpanat. Lapsien edustamat kansallisuudet olivat Suomi, Irak ja Afganistan. Kiteellä pajailemassa oli iso liuta: peräti 26 oppilasta ja Kontiolahdella pienempi liuta: yhdeksän aurinkoista päiväkodista ja neljä vastaanottokeskuksesta. Tiitisen paja … Jatka lukemista Draamallista liikuntaa Kiteellä ja Kontiolahdella 3. ja 4.5.